Laatste dagen in Australië

12 augustus 2016 - Cairns, Australië

Het is al een tijdje geleden maar hier nog een (laatste) verhaal. Over een week ben ik alweer in Nederland, kan het me nog niet helemaal voorstellen.
Op 18 juli ben ik (eindelijk) uit Longreach weggegaan. Het is dat ik het geld nodig had anders was ik binnen 3 weken al vertrokken. Vond het wel lekker dat ik een huisje voor mezelf had maar alle leuke mensen gingen binnen een paar weken al weer weg dus het was vrij saai. Heb er hier ook minstens 5 kilo aan gegeten uit verveling. Wat wel te zien is aan mijn hoofd blijkbaar, en bedankt opa ;-) Het is hier nu winter en het werd er 's nachts echt heel koud, ben ik niet meer gewend. Van Longreach ben ik naar Sydney gevlogen voor een week. Het regende 2 dagen en voelde me niet echt lekker maar ben toch maar met een pak zakdoekjes op pad gegaan. Had wel een lieve Japanse roommate die sinaasappelsap voor me ging kopen. Het is toch wel raar als je het Opera House en de Harbour Bridge in het echt ziet. Ben verder nog naar de Blue Mountains geweest, dat was wel mooi. We gingen in een kabelbaantje over de vallei en daarna met wat blijkbaar de steilste trein ter wereld is naar beneden, wat behoorlijk eng was. In Sydney heb ik ook mijn hele East Coast reis gepland, ik ben echt een slechte planner maar dacht dat dit wel handig was. Heb een Greyhound ticket van Sydney naar Cairns. De eerste stop was met de nachtbus naar Byron Bay, Bij de bushalte een Engels meisje leren kennen die m'n busbuddy voor de reis was, wel gezellig. Byron Bay is echt zo'n surf/hippie dorp, wel heel leuk. Het leek me een goed idee om hier een surfles te doen, wat dus veel moeilijker is dan het er uit ziet. Eerst in een wetsuit gehesen en eerst op het strand een beetje stretchen en oefenen en toen dus het water in. Die gast had gezegd dat je je surfboard altijd naast je moet houden in plaats van voor je want als er een golf komt slaat die plank in je gezicht. Niet heel lastig zou je denken maar de golven waren best hoog (en ik ben niet heel handig) dus ik krijg dat surfboard tegen m'n ribben aan geknald. Doet nu 3 weken later nog pijn dus weet niet of dat helemaal goed zit. Ik heb denk ik 5 seconden gestaan en de rest van de tijd lag ik in/onder water maar was wel leuk om te proberen. Zat in een gezellig hostel, leuke mensen ontmoet (en weer een enge Italiaan) en ik denk de slechtste karaoke avond ooit meegemaakt maar heb wel gelachen. Voor de rest vooral op het strand gehangen, wat niet verkeerd is met al die surfers ;-)
Daarna weer op de bus gestapt naar Rainbow Beach, maar moest 1 nacht doorbrengen in Noosa. Hetzelfde hostel als waar ik aangekomen ben in september, was wel apart om daar terug te zijn. Zou 1 drankje nemen en vroeg naar bed gaan want moest de volgende ochtend verder maar was wel gezellig dus zat een beetje verrot in de bus. In Rainbow Beach werden we in groepen verdeeld voor onze Fraser Island tour, dat is een 4x4 self drive ding dus we moesten een of ander filmpje kijken over wat er allemaal verkeerd kon gaan als je in het zand rijd, nu ben ik al niet de beste chauffeur maar daarna durfde ik eigenlijk niet meer. Heb de eerste dag ook niet gereden maar op dag 2 was de helft van mijn groep nog bezopen dus toen moest ik wel. Maar was echt heel gaaf! We hebben 2 nachten gekampeerd, 1 dingo en walvissen gezien en voor de rest veel gezwommen en het eiland over gereden. Was wel een leuke groep, op de laatste ochtend begint het meisje in de tent tegenover mij te gillen dat er een rat in haar tent zat. Iedereen zat gelijk rechtop in bed en zij heeft geen oog meer dichtgedaan geloof ik. Daarna nog 1 nacht in Rainbow Beach geslapen en toen op de bus naar Airlie Beach voor de Whitsunday's. De eerste nacht sliep ik in een hostel op een kamer met 6 jongens die allemaal stoned en/of dronken waren maar heb wel gelachen. Beetje jammer dat ze allemaal op een andere boot gingen. De volgende dag moesten we om 11 uur in de haven zijn, daar kregen we allemaal een wetsuit en kregen we een bed op de boot toegewezen. Ik sliep samen met een ander meisje in de zijkant van de catamaran, we moesten door een luik kruipen en dan hadden we een hokje met een matras erin. Mijn bedbuddy (zo noemde ze zichzelf) snurkte jammer genoeg nogal en ik werd de eerste nacht wakker lag ze lepeltje lepeltje tegen me aan, werd ik ook niet heel blij van. Maar het slapen op en boot was op zich wel relaxing, je hoort het water klotsen en je deint een beetje. Er waren 3 bemanningsleden, de schipper, een deckhand en de kok. De eerste dag regende en waaide het best wel, was eerst een beetje zeeziek maar je went eraan. We hebben 2 dagen gevaren, af en toe stopten we om te snorkelen. Was wel blij dat we een wetsuit hadden, was best koud. Heb zoveel bizarre vissen en koraal gezien, was echt heel mooi. De 2e dag gingen we aan land, naar Whitehaven Beach en op de laatste avond deden we drinking games. Je mocht geen flessen aan boord meenemen dus bijna iedereen had goon. Soort van wijn in een zak, niet echt lekker maar 4 liter voor 13 dollar, je moet toch wat als arme backpacker ;-) Heb wel gelachen, er waren een paar Franse mensen die niet echt Engels konden dus die snapten er geen zak van. De avond dat we terugkwamen hadden we een afterparty, was wel gezellig. Daarna op de nachtbus naar Cairns, waar ik nu dus ben. Ga hier nog duiken en ziplinen door de jungle. Vraag me echt af waarom ik die dingen boek, ben al half aan het hyperventileren als ik snorkel en heb een beetje hoogtevrees maar we zien wel hoe het gaat :-) Soms moet je dingen doen die je een beetje eng vind denk ik. Ben niet het zweverige "op reis om jezelf te vinden" type maar ben er in de 11 maanden in Australië wel achter gekomen dat ik meer kan dan ik dacht. Ik vlieg dinsdag naar huis, een maand eerder dan gepland maar heb wel zin om weer naar huis te komen. Heb niet zoveel energie meer en wil gewoon weer wat mensen zien die me al kennen. Het is soms best vermoeiend om steeds nieuwe mensen te leren kennen en hetzelfde verhaal op te hangen. Wilde eigenlijk nog terug naar Perth om de West Coast te doen maar heb niet genoeg geld om alles te zien/doen wat ik wil dus dat komt een andere keer wel. Toen ik in Sydney zat werd ik gebeld door Mac of ik voor kerst terug wil komen om weer een paar weken in de marina te werken dus wie weet ;-) Zie jullie snel!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl