Tasmanië - Great Ocean Road - Grampians - Adelaide

14 maart 2016 - Adelaide, Australië

Begin nu al echt een backpacker te worden: potje noodles als avondeten (lekker goedkoop), 1 keer in de 2 weken eens je kleren wassen, soms dagen achter elkaar dezelfde kleren aan enzovoorts. Eerst vond ik het allemaal een beetje vies maar het kan me nu niet zoveel meer schelen hoe ik eruit zie en hoe schoon de badkamer en de keuken zijn. Ik moest eerst wel even wennen aan een kamer delen en in Tasmanië had ik een gemengde badkamer, dan zie je af en toe dingen die je niet wil zien maar ook daar wen je aan. Vanaf Melbourne is het maar een uurtje vliegen naar Hobart, wilde eerst met de boot gaan maar dan kom je aan in Devonport en omdat het openbaar vervoer op Tasmanië niet echt makkelijk is heb ik toch maar het vliegtuig gepakt. Toen ik bij m'n hostel kwam hadden ze geen stroom, schijnt vaker te gebeuren. Het was een beetje een oud zooitje maar op zich wel gezellig, had ook wel een leuk Chinees meisje op de kamer. Had maandagavond 2 Duitse meiden ontmoet die de volgende dag met de auto maar Bruny Island gingen en die vroegen of ik mee wilde. Het is echt een mooi eiland, heel heuvelachtig en mooie strandjes. Alleen de helft van de wegen op het eiland is niet geasfalteerd dus echt snel gingen we niet maar was wel een gezellige, relaxte dag. We hebben nog een tijdje op het strand gelegen. Woensdag heb ik Hobart een beetje rondgelopen en wat tours geboekt. Toen zag ik dat je van Mount Wellington af kon fietsen dus ik dacht als Nederlander moet ik dat toch doen. Dus donderdag in een busje de berg op, 1271 meter geloof ik en het is bovenop iets van 10 graden kouder dus handschoenen aan, helmpje op en gaan. In het begin vond ik het echt doodeng, je hoefde niet te trappen, je ging vanzelf met een noodgang naar beneden maar er zitten allemaal scherpe bochten in die weg dus heb de hele weg met remmen ingeknepen op die fiets gezeten. Halverwege zei die gast dat we een stukje off road gingen, dat zag er behoorlijk steil uit maar ik ben maar gewoon gegaan. Daarna nog een stukje door Hobart gefietst dat was wel leuk. Ik had ook nog een dagtour naar Port Artur (gevangenis), Richmond en een soort dierenopvang geboekt. Moest vroeg m'n bed uit maar heb wel veel gezien en kangaroes gevoerd. Bij die dierenopvang hadden ze ook Tasmaanse duivels, best enge beesten. Ze lopen heel de tijd te grommen en met elkaar te vechten, ze werden ook helemaal gek toen die dierenverzorgster een stuk vlees (met het haar er nog aan) over het muurtje gooide. Op die tour een Italiaanse jongen ontmoet waar ik later op de avond nog iets mee ben wezen drinken al had ik daar niet echt zin in. Het was een beetje een gladjakker en hij wil graag dat ik naar Sydney kom maar dat sla ik maar even over. Verder ben ik nog naar de Salamanca Market geweest (poffertjes gegeten, ze verkochten ook oliebollen :-)) en naar een Aboriginal museum, dat was wel interessant. Bij de Botanical Gardens kwam ik een Nederlandse vrouw tegen, ze is 68 en had een paar weken in zo'n kampeerbusje door Tasmanië gereden. Dus we stonden even te kletsen en toen vroeg ze of ik samen met haar wilde eten 's avonds zodat we nog even door konden ouwehoeren zoals ze dat noemde. Dus toen hebben we fish&chips gegeten bij de haven. Ik heb zo erg gelachen, het was echt een heel leuk, stoer mens. Ik hoop dat ik ook zo ben op m'n 68e ;-) Na een week weer teruggevlogen naar Melbourne voor 1 nachtje, kon alleen m'n hostel niet vinden, ik liep al een uur met die backpack rond te sjouwen en het was bloedheet dus ik was er eigenlijk wel een beetje klaar mee. Uiteindelijk is een man echt een heel eind met me meegelopen dat was wel aardig. Het was ook een leuk hostel, ik had het met die jongen achter de balie over dat iedereen altijd alleen maar op z'n telefoon zat, dat vond hij ook irritant dus toen ging hij me een challenge geven. Ik moest iemand aanspreken en een paar rare vragen stellen die hij verzonnen had en als ik diegene aan hem voor kwam stellen zou hij me een chocoladereep geven. Dus ik dacht: ik ben hier toch maar 1 nacht, wat kan mij het schelen als mensen me raar vinden maar bleek dus een Nederlands meisje te zijn, dat was wel wel grappig. Heb nog even snel een wasje gedaan, werd de volgende dag om kwart voor 7 's ochtends opgehaald voor een 3 daagse trip naar de Great Ocean Road en de Grampians. Eerst half Melbourne doorgereden om iedereen op te halen, was een grote groep maar wel leuke mensen. Twee andere Nederlandse meisjes, veel Duitsers en Scandinaviërs. De tourguide heette Rory, wel een leuke vent, hij noemde ons the family wat op een gegeven moment wel een beetje irritant werd. Het eten was inbegrepen maar het was wel de bedoeling dat "the family" hielp met eten klaarmaken. Op de eerste dag dus de Great Ocean Road gereden, veel stoppen om foto's te maken (bij het bord van de Great Ocean Road flikkerde ik bijna van het platform), nog even gezwommen en bij een park gestopt waar koala's en papegaaien zaten. Daarna een wandeling door een tropisch bos gedaan. We zouden dus met zonsondergang bij de 12 Apostels zijn, toen we daar aankwamen was het zo mistig dat je nog net een paar rotsen zag dus dat was een beetje jammer. 's Avonds ergens pizza gegeten en in een klein dorpje in een huisje geslapen. Na een koude douche weer vroeg de bus in, toen zijn we nog een keer naar de 12 Apostels geweest, dit keer zonder mist :-) Geluncht in een park waar emoes rondliepen, om die weg te jagen moest je gaan staan en je hand omhoog steken, dan denken ze dat je een grotere emoe bent ofzo en dan lopen ze weg. 's Middags naar een waterval geweest, dat was wel mooi en in het dorp waar we gingen overnachten zaten allemaal kangaroes op het cricketveld. Echt schattig, er liep er ook 1 bij met een baby in de buidel. Deze nacht sliepen we op een vakantiepark, in 2 huisjes. Het was wel een gezellige avond met heel veel spaghetti, veel wijn, Guus Meeuwis liedjes? en potjes Jenga. De volgende ochtend zouden we eigenlijk een berg beklimmen maar omdat het regende en weer mistig was, was dat te gevaarlijk dus toen hebben we lekker een boswandeling gedaan in de regen ;-) De rest van de dag in de bus gezeten om nog een beetje op tijd in Adelaide aan te komen. Daar ben ik nu nog, ik zit in Glenelg aan het strand. Had even geen zin om weer midden in de stad te zitten. Heb tijdens de laatste tour mijn volgende geboekt, 6 dagen naar de woestijn om Uluru te zien en dan eindig je in Alice Springs. Dat wordt buiten slapen in een swag en om 4 uur 's ochtends op staan dus niet echt iets voor mij maar we zien wel hoe het gaat :-) Ik heb echt totaal geen planning, kijk een beetje per dag/week wat ik doe maar het geld gaat wel hard dus moet binnenkort denk ik wel weer een baantje zoeken maar ga nu nog even een paar dagen vakantie vieren hier aan het strand!