Perth & Longreach

1 juni 2016 - Longreach, Australië

Sorry dat het zo lang duurde, maar dacht ik zal weer eens een verhaal schrijven. Ben nu ongeveer 6 weken in Longreach waar ik vakantiehuizen schoonmaak. Niet heel leuk maar had dringend geld nodig. Maar zal even bij het begin beginnen. Zou in Darwin een baan zoeken maar dat ging niet zo lekker, heb ook niet echt m'n best gedaan moet ik zeggen. Maar wilde geen aupair werk doen, heb even geen zin meer in kinderen en het betaald ook niet zo lekker. Kreeg nog wel een telefoontje voor een baantje op een cattle station, 3 dagen op de kinderen passen en de 2 andere dagen paarden inrijden?! Het leek me niet zo verstandig om weer iets met paarden te doen na dat gedoe op de trainingsfarm :-) Een Engels meisje wat ik op de trainingsfarm heb leren kennen werkt als aupair in Darwin en die heeft een auto dus die heeft dat Belgische meisje en mij nog wat dingen in Darwin laten zien, was wel gezellig. Dat Belgische meisje ging naar huis en ik wilde niet in m'n eentje in Darwin blijven dus heb een vlucht naar Perth geboekt met het plan om daar echt een baan te gaan zoeken ;-) Op m'n laatste avond nog met dat Engelse meisje uit eten geweest. Het Australische leger en de marine zitten in Darwin en de man/vrouwverhouding is 5/1 en we hadden in de pub een marinier ontmoet die heel de avond drankjes voor ons ging halen. Wat op zich niet heel slim is als je de volgende ochtend een vlucht hebt maar goed heb wel gelachen. Bleek dat de Airport shuttle niet reed maar een Nederlandse jongen in m'n hostel heeft me naar het vliegveld gebracht, dat was wel lief. In Perth aangekomen eerst een trui uit m'n backpack getrokken, was echt een stuk kouder daar. Moest wachten op een bus naar het centrum, komt er een dronken gast naast me zitten die al heel de dag op z'n vlucht zat te wachten en het dus maar op een zuipen had gezet, heel Australisch. Hij wilde me z'n levensverhaal vertellen, waar ik niet echt op zat te wachten maar gelukkig kwam er een taxi waar ik snel ingestapt ben. In m'n hostel hing een brief op de deur dat er bedbugs waren, het was ook echt niet schoon maar m'n geld raakte een beetje op dus had maar het goedkoopste hostel geboekt. De eerste paar dagen amper m'n hostel uitgekomen, was snotverkouden, had eerst een ontsteking in m'n ene oog en toen die over was in m'n andere oog dus ging lekker. Uiteindelijk toch naar het uitzendbureau geweest waar ze zeiden dat ze niks voor me hadden omdat ik geen ervaring en eigen transport had. Dus was niet heel blij, er lag ook een Frans meisje op m'n kamer dat echt heel de nacht lag te snurken, daar werd ik een beetje gek van. Op straat nog een vage gast leren kennen die me een park wilde laten zien, dus ik dacht: laat ik open staan voor nieuwe mensen en met hem mee gaan. Moest eerst een steile heuvel op klimmen en dat park was op zich wel mooi maar toen werd hij een beetje irritant dus snel afscheid genomen. Jammer genoeg kwam ik hem een paar dagen later weer tegen maar verder is Perth wel een leuke stad. Na een paar dagen van kamer gewisseld, daar een Nederlands meisje leren kennen. We hadden een Belgisch bier café ontdekt, dus dat was wel leuk. Werd gebeld door Kinnon&Co, waar ik nu dus werk, dat ze een schoonmaakster zochten en het klonk wel oké dus gezegd dat ik daar de volgende week zou beginnen. Met het idee dat er binnenkort weer geld binnen zou komen, nog maar een tour geboekt. Naar een nationaal park waar koala's en kangaroes zaten, geluncht bij het strand waar dolfijnen en zeehonden zwommen en daarna sandboarden. Wat heel leuk was, maar het zand zat echt overal! Daarna nog naar de Pinnacles geweest, een soort woestijn met allemaal rotsen. Om geld te besparen had ik een nachtvlucht van Perth naar Brisbane geboekt, vloog 's avonds om 11 uur en kwam dan om 5 uur 's ochtends in Brisbane aan. Maar dat Nederlandse meisje vloog ook naar Brisbane, alleen met een andere vlucht dus we zagen elkaar in Brisbane weer waar we nog een tijdje samen op onze bus hebben zitten wachten. Mijn bus naar Longreach ging pas om 4 uur 's middags. Die deed er dus 22 uur over en stopte in elk dorp wat we tegenkwamen, kon niet echt slapen en was kapot toen ik eindelijk hier aankwam. Woon hier in een hutje achter de winkel, op zich wel weer lekker om een plek voor mezelf te hebben. De eerste 3 weken weinig gewerkt en er is hier verder ook niks te doen dus ik was er wel een beetje klaar mee. Dat was de eerste keer dat ik echt dacht, ik boek een ticket naar huis. Maar ik heb nog een paar dingen op m'n lijstje staan om te doen in Australië dus houd nog maar even vol ;-) Had 3 leuke Australische collega's maar die waren er ook klaar mee dus die zijn al weer weg. Ben een paar keer naar de pub geweest, daar zaten alleen een paar oude, tandeloze cowboys op paarden en hondenraces te wedden, niet heel spannend dus. Twee weken geleden was de Longreach show, een soort kermis en ze geven prijzen wie de beste haan/stier/schaap heeft. Dat was op zich wel grappig maar verder gebeurd hier niet veel. We hebben een bootcruise op de rivier gedaan, dat was wel leuk. Hebben de zonsondergang op de rivier gezien en daarna kregen we outback eten. Na het eten gingen ze de Australische vlag hijsen en het volkslied zingen. Waarbij nog even verteld werd dat er een buitenlander (ik dus) was en dat ze allemaal hun best moesten doen. De vlag werd gehesen voor de paarden die niet teruggekomen zijn van de 2e Wereldoorlog, daar moest ik eigenlijk wel om lachen. Ik bedoel, het is hartstikke zielig voor die paarden maar om daar nou een vlag voor te hijsen. Maar goed, het zijn bijna allemaal boeren hier en nogal gek op beesten. Bijna iedereen rijdt rond in een pick-up met een hond achterin, verder hebben ze ook nogal een accent dus ik versta de helft niet van wat er gezegd word maar de meeste mensen zijn wel vriendelijk. Werk nu wel wat meer uren en na een dingetje met de belasting komt er weer wat geld binnen dus dat is wel lekker. Maar van verveling zit ik alleen maar te eten en te drinken, ik snap wel waarom er zoveel mensen alcoholist zijn in Australië. Nee hoor, zo erg is het niet. Is ook niet zo lekker om de volgende ochtend met een kater wc's schoon te staan maken weet ik nu uit ervaring. Maak ongeveer 6 huisjes per dag schoon, ik had altijd de pest aan mijn eigen huis schoonmaken en nu doe ik dat dus 6 dagen in de week maar goed moet toch wat. Nog een paar weken wc papier in puntjes vouwen en bedden opmaken en dan kan ik weer wat leuks gaan doen :-)

1. Jantine:
    1 juni 2016
    Hoi zus!!

Wat een verhaal weer! Heerlijk!
    Vouw jij nog maar lekker een paar weken wc papier tussen de cowboys dan kan je daarna weer op avontuur!
    En daarna lekker (even?) naar huis!!
    Gaat opschieten nu!

Veel plezier!
    Xxx van ons!
  2. ED:
    6 juni 2016
    Hoi Maaike,

Je bent jong en geniet van de avonturen, zo zie ik het en dat is prachtig natuurlijk, Maar ben je je visser niet meer tegen gekomen, daar had je toch een "klik "mee ???? Verder zie je natuurlijk een hoop. Vandaag was er op het nieuws dat de winter al flink wat overlast heeft veroorzaakt. Dus zoek de zon op en geniet.
    Hou je haaks en kijk uit voor vreemde gasten
  3. Hugo:
    11 augustus 2016
    Hoi Maaike
    Goed om te horen dat het goed met je gaat, ondanks dat je een keer een 'dipje' hebt gehad en overwoog om een ticket naar huis te boeken.
    Je hebt al veel Jobs gehad / gedaan om aan je geld te komen en om alles te kunnen blijven bekostigen.
    Diep respect voor je.
    Verder gaat alles goed met je ?
    Spreek je of hoor je nog wel eens wat van je voormalige collega's?
    Het ga je goed en verder veel plezier en succes daar.
    Liefs Hugo