Au pair / Huisvrouw

5 oktober 2015 - Yoogali, Australië

Australiërs zijn echt heel vriendelijk en behulpzaam, degene die ik ontmoet heb in ieder geval :-) Alleen als ze dronken zijn, zijn ze echt verschrikkelijk. Net Engelsen, veel schreeuwen en nogal opdringerig. Ik zat in het vliegtuig naar Sydney naast een oudere man en een jongen. Zij moesten vanaf het vliegveld ook naar het centraal stadion en die jongen heeft zo ongeveer de hele weg mijn tas gedragen. Toen moest ik dus nog een hotel vinden maar alle hotels waar ik kwam waren al volgeboekt. Ik werd al een beetje wanhopig maar bij 1 hotel gingen ze nog een keer checken of er een kamer vrij was en heeft hij toch een kamer gevonden. Kreeg nog 100 dollar korting ook, dus was blij dat ik een bed had.
De volgende dag heel de dag in de trein en bus gezeten om in Griffith te komen. Daar werd ik opgewacht door Mac (de vader). De meiden Izzy (11) en Julia (9) waren nog bij hun oom dus we hebben samen gegeten. Het is best een groot huis met allemaal sinaasappelbomen er omheen en een zwembad. Heb hier m'n eigen kamer en badkamer dus dat is wel lekker. Verder lopen hier 2 teckels (sausage dogs) en 2 katten rond.
Ik had begrepen dat de moeder overleden was maar ze blijkt dus alcoholist te zijn. De kinderen vinden het niet zo fijn om haar te zien omdat ze af en toe agressief wordt, dus ze zijn eigenlijk altijd hier. Maandagavond kwamen de meiden terug met Mac z'n broer James, die heeft een schapenboerderij waar ik waarschijnlijk een weekje naar toe ga om te werken. Na zo'n 5 keer mijn naam zeggen hebben we maar besloten dat ze me Maaik of Maaikie noemen ;-)
Heb deze week niet echt hard gewerkt, dinsdagochtend naar een quad wezen kijken en een beetje koffiegedronken. Mac doet ook boerderijen taxeren dus woensdag heel de dag onderweg geweest een beetje boeren bezoeken, was wel gezellig. Ik zit hier vlakbij een dorp maar die boerderijen waren echt in the middle of nowhere. We kwamen soms een half uur lang geen andere auto tegen en af en toe een dorpje, dat was dan 1 straat. Een Engels meisje dat ik op de trainingsfarm ontmoet heb zit dus ergens op zo'n boerderij. Zij is ook au pair (en kan ook niet echt koken) maar volgens mij heeft ze het nu al gehad.
Heb ook een stuk gereden om te wennen aan het links rijden. Dat ging op zich lekker, wel een stuk of 4 aangereden kangaroes langs de kant van de weg zien liggen. Mac had al gezegd dat ze pas tevoorschijn komen als de zon ondergaat. Op de terugweg kwam ik de bocht om en zaten er 3 op de weg (wat ik niet gelijk doorhad) dus hij schreeuwde keihard: kangaroes! Ik schrok me rot en trapte gelijk op de rem, toen sprongen ze wel weg maar heb de rest van de reis panisch zitten kijken of er verder geen beesten op de weg zaten.
De rest van de week heb ik een beetje huisvrouw gespeeld: gewassen, schoongemaakt en een poging gedaan om te koken. Heb tomatensoep met gehaktballen gemaakt, daar hadden ze nog nooit van gehoord maar ze vonden het wel lekker. Het zijn een beetje gezondheidsfreaks, eten niet veel brood en veel salades en avocado en noten enzo. Dus doe m'n best om er iets van te maken. Ze hebben mij ook gekozen op basis van mijn lengte en gewicht, daaraan konden ze zien dat ik niet dik was. Ze houden hier niet zo van dikke mensen geloof ik, iedereen is ook fanatiek aan het hardlopen en sporten. Maar ben al een beetje afgevallen in de 3 weken dat ik nu weg ben, dus gaat lekker ;-)
Ik moest ook het gras maaien op zo'n zitmaaier en heb onkruid gespoten. Er zit een vrij grote tuin bij het huis en het is de bedoeling dat ik die een beetje opknap. Dat wordt grappig, want ik kan nog niet eens een cactus in leven houden maar we zien het wel.
Zaterdag heb ik schoongemaakt bij een vriend van de familie, voor wat extra cash. Het scheidingspercentage is hier 50% en heb het idee dat Mac in een soort single vader clubje zit. Die vriend (Peter) is ook gescheiden en heeft 2 dochters. Nu ben ik niet heel schoon maar dat huis was echt een zwijnenstal. Dus heel de middag bezig geweest om dat een beetje op orde te krijgen. Daarna met de kinderen, vaders en een vriendin van Mac uit eten geweest in Griffith. Er was een of andere oldtimer rit door dorp dus iedereen zat met z'n tuinstoeltje in het gras om te kijken, dat was wel grappig. Daarna gingen de kinderen karaoke doen bij die vrouw thuis en wilden Mac en Peter me laten zien in welke pub al de backpackers zitten. Sta ik daar met twee 55+ers in de pub, maar was op zich wel gezellig.
Dinsdag gaan de kinderen weer naar school en moet ik echt aan de bak geloof ik. Er moeten sinaasappelbomen geplant worden en ik moet iets met de tractor gaan doen. Is me nog niet helemaal duidelijk wat maar dat horen jullie vanzelf!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Judith:
    13 oktober 2015
    Hoi Maaike,

Wat een verhalen zeg.

Je heb al aardig wat mee gemaakt zeg, leuk om het te lezen allemaal! :-)

Veel succes en plezier nog daar!!

Groetjes Judith
  2. GISELA LADER:
    21 oktober 2015
    Hoi,

heb je verhalen gelezen hoor. Heel veel succes verder en zo te zien sla je een Australier aan de haak (zat vrijgezelle mannen door een scheidingspercentage van 50% hahaha)
    Groetjes Gies
  3. Karin:
    21 oktober 2015
    Hoi Maaike,

Ik hoorde vanavond van m'n moeder dat je voor een jaar in Australië zit en dat je een blog bij houdt. Super leuke verhalen!
    Heel veel succes en plezier daar!

Groetjes Karin