Boten & vissen

4 januari 2016 - Narooma, Australië

Ik heb Kerst, Oud & Nieuw en m'n eerste week werken in de marina overleefd. De donderdag voor Kerst zijn we naar Cootamundra vertrokken, de kinderen afgezet bij hun oma en moeder. Daarna bij Mac's broer James en zijn vriendin Sally gegeten. Kerstavond naar de pub geweest waar ik een hele dronken helikopterpiloot uit Griffith ontmoet heb. Hij is op zoek naar woonruimte dus Mac bood hem de cottage aan, waar hij wel zin in had: dan worden we buren! Ik heb al tegen Mac gezegd: de dag dat hij in de cottage komt wonen is de dag dat ik vertrek ;-) Maar waarschijnlijk herinnerde hij zich niks meer de volgende dag. Op vrijdag hadden we een kerstlunch bij James' moeder (Mac en James hebben dezelfde vader, verschillende moeders) waar we met belachelijke papieren hoedjes op zaten maar was wel gezellig. We zouden eigenlijk die dag weer naar huis gaan maar de kinderen kwamen ook een nachtje bij James en Sally slapen omdat de vriend van hun moeder langskwam. Dus toen hebben we heel de middag een beetje op quads rondgereden tussen de schapen (de schapenstront zat op m'n rug, niet heel lekker) maar was leuk. Elke ochtend ontbeten met croissants in plaats van vieze wortelsapjes dus heb een goede kerst gehad :-) Tussendoor zijn we 2 dagen in Griffith geweest en maandag de meiden weer opgehaald en toen door naar Narooma, dus heel de dag in de auto gezeten. Ik moest dinsdag gelijk aan de bak in de marina. Het is de bedoeling dat ik mensen in/uit boten en kano's help, de bbq boten schoonmaken, kinderen in reddingsvesten hijsen enz. Mijn nieuwe collega's zijn Ian en Trevor. Naast de botenverhuur zit een coffeeshop, die gerund wordt door Linda (Ians vrouw) en Jackie. Tussen de middag loop ik de heuvel op om te lunchen bij oma. Op mijn 2e dag probeerde ik een nogal stevige man in een kajak te helpen, die ging gelijk om. Daar ben ik dus heel de dag mee gepest, ze zijn sowieso nogal van het pesten maar gelukkig ben ik wel wat gewend na De Klok ;-) Maar ik heb het hier wel naar m'n zin, vind het fijn om wat meer mensen zien. Ze zijn allemaal op vakantie en heel relaxed dus dat is wel gezellig. Voor de rest wordt ik hier een beetje bijgevoerd door Linda en Jackie (Snickers en worstenbroodjes) en Trevor kwam met koekjes en chocola aan. Dus ze zijn heel lief voor me. Julia probeert me te koppelen aan een kerel die met zijn boot hier in de baai ligt. Hij komt een paar keer per dag aan de kant om z'n hond uit te laten en dan maken we even een praatje maar zij zag het al helemaal gebeuren. Ze is pas 10 en een beetje jongensgek, wat ik wel grappig vind maar Mac maakt zich er een beetje zorgen om geloof ik.
Op oudejaarsavond gingen we bij Don, de vriend van oma eten. Toen had ik al 3 dagen met kano's en surfboards lopen slepen, ik was zo moe dat ik om half 12 in slaap viel. Dus heb weinig meegekregen van Oud en Nieuw. Moest de volgende dag ook weer om 8 uur in de haven zijn. Iemand had een marlin gevangen, echt een enorme vis (zie foto), hij woog 103 kilo. Ze hebben deze week ook een viswedstrijd, en voor 4 uur 's middags moet bij ons de vis gewogen worden. Het is mijn taak om alle gegevens en gewichten te noteren, ik vind het wel interessant  om te zien wat voor vissen het zijn en hoe lang ze zijn enzo. Nu ik dit schrijf denk ik: nooit gedacht dat ik vis interessant zou vinden maar ik had ook nooit gedacht dat ik in een botenverhuur zou werken. Leer hier veel nieuwe dingen en kom erachter dat ik eigenlijk meer kan dan ik altijd dacht :-)
Vorige week kwamen op 1 dag een Nederlands gezin en 2 Nederlandse broers binnen om een boot te huren. Heel vreemd om weer gewoon Nederlands te praten maar wel gezellig. Het regent hier nu dus de marina is gesloten. Toen zijn we maar naar de snoepwinkel in Tilba geweest en voor de rest zijn we aan het pokeren met oma. Mac en de kinderen gaan dinsdag weer naar huis en ik blijf hier nog 2 weken, daarna weer terug op de tractor!

Anton, speciaal voor jou veel foto's ;-) X

1. Antonnet:
    4 januari 2016
    Haha.... Goed zo! Lekker bruin hoor!