Klussen

7 december 2015 - Yoogali, Australië

Ik ben de laatste weken veel aan het verven geweest. Op de dag dat we terugkwamen van Narooma was Ben (zoon uit Mac's eerste huwelijk) naar Griffith gekomen. Hij is 18 en klaar met school dus hij wilde een paar dagen vakantie vieren. In plaats daarvan heeft hij de hele week met mij de veranda geverfd. Dat was echt een rotklus, alles moest 3 lagen geverfd worden en het was 40 graden dus ik was er na 2 dagen al helemaal klaar mee eigenlijk. Maar het ziet er wel goed uit nu. Ik was dan ook blij toen ik de andere week weer op de tractor kon, ik moest geulen maken langs de sinaasappelbomen zodat daar het water doorheen kan stromen. Het moet wel recht zijn zei Mac. Ik kan niet eens normaal auto rijden, laat staan rechte geulen trekken maar volgens mij vond hij het nog niet zo slecht. Daar was ik dus mee bezig en ik hoorde al heel de tijd iets kraken maar ik dacht het zal wel, het waaide ook best wel hard. Toen ik uit een rij bomen kwam waaide opeens het hele dak van de tractor eraf, dus ik dat dak maar aan de zijkant van de tractor gehesen en naar huis gereden. Verder een beetje onkruid gesprayd en Mac had nog een klusje voor me. Er staat hier ook een cottage en die is nu verhuurd aan een student die in de zomervakantie op een boerderij in de buurt werkt. Maar ik moest dus een hor voor het raam timmeren en er lagen ook allemaal latjes. Zegt Mac: die moet je even op maat zagen en dan ertegenaan timmeren. Ik dacht: dat wordt grappig, de laatste keer dat ik een zaag vast had was met figuurzagen op de basisschool. Maar 2 uur en veel gescheld later hing die hor dan toch voor het raam. Deze week heb ik weer zo ongeveer de hele week geverfd, drempels en hordeuren en alle raamkozijnen van de cottage. Isobel ging 3 dagen op schoolkamp en Mac ging mee als buschauffeur. Dus ik was alleen thuis met Julia, maar die had een sleepover op school dus was best lekker om een paar dagen alleen te zijn :-)
We hebben nu nog maar 2 kippen, we zaten buiten te eten en opeens hoorden we de kippen keihard kakelen dus we rennen allemaal om het huis heen maar zagen niks. Julia was de enige die iets gezien had en volgens haar was het een groot beest, maar geen vos en het had een grote witte staart. Waarschijnlijk een soort wilde hond ofzo, we hebben alleen nog wat veren gevonden in de tuin.
Ik heb een paar weken geleden een Engelse backpacker ontmoet, zij werkt voor een vriend van Mac. Twee weken geleden heeft ze een nachtje hier geslapen, was wel gezellig. Ik mis het af en toe wel om met iemand van m'n eigen leeftijd te praten. Er zijn echt dagen dat ik amper van de boerderij af kom maar ik heb het wel getroffen. Er zijn mensen van de boerderijcursus die al weer weg zijn bij hun boer omdat het zo verschrikkelijk was dus ik mag niet klagen :-)
Vorig weekend wezen shoppen met de meiden, was wel leuk. Deze zaterdag gewerkt bij Peter, die vriend van Mac, om een beetje bij te verdienen. En 's avonds bij onze Italiaanse buren gegeten met nog een stel Italianen, dat was wel gezellig. Hoe meer ze drinken, hoe harder ze gaan praten/lachen. Ze vonden dat ik er uitzie als een typische Dutch girl, dat heb ik al een paar keer gehoord sinds ik hier ben. De buurman had me al zien rijden op de tractor en was daar nogal van onder de indruk. Blijkbaar doen niet veel vrouwen tractorwerk hier.
Verder komen ze lekker in de kerststemming, de kerstboom staat al. Vorige week zat de Kerstman helemaal in pak in het winkelcentrum terwijl het buiten 35 graden was en wij in onze korte broek rondliepen. De kinderen leren een Australische versie van jingle bells op school (zie foto). Vind hem wel grappig. Het is nog niet helemaal duidelijk wat wij gaan doen met kerst, de kinderen gaan naar hun moeder en wij blijven dan bij Mac's broer die daar in de buurt woont en daarna gaan we weer naar Narooma geloof ik. Veel mensen van de boerderijcursus gaan naar Sydney voor Oud en Nieuw en die hebben gevraagd of ik ook kom maar ik weet nog niet helemaal hoe het gaat lopen. Heb het er met Mac over gehad maar die deed nogal vaag, hij zou het wel fijn vinden als ik langer bleef (want jij weet al hoe de tractor werkt) maar hij vindt het ook prima als ik een paar dagen naar Sydney ga. De kinderen willen wel graag dat ik blijf maar wil ook niet te lang hier blijven hangen. Dus ik moet nog even kijken wat ik doe. Ik wil sowieso eind januari wel verder reizen naar Melbourne en Tasmanië maar dat horen jullie allemaal nog!

1. Belinda:
    8 december 2015
    Hoi Maake,
    Het is klus werk vakantie geworden en je bent er echt heel druk mee heel de dag! Leuk om te lezen en jammer dat er geen mensen zijn van je eigen leeftijd om de kroeg mee in te duiken of zo.
    Lijkt mij zo apart kerst Rn oudennieuw in je korte broek ;)

Bedenk mij net dat er apart een tractor in mijn tuin zou passen hahaha wij leven toch op een postzegel!

Have fun xxx